31.10.2025 9:18

Λεωφόρος για τέσσερις, χείμαρρος για κανέναν

Έργο "αντιπλημμυρικής θωράκισης" προκαλεί ομόφωνη αντίδραση των κατοίκων χωριού, που βλέπουν την κοίτη του χειμάρρου να στενεύει για χάρη τεσσάρων ιδιοκτησιών

Την πλήρη αντίθεση της τοπικής κοινωνίας προκαλεί το αντιπλημμυρικό έργο που προωθεί η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, στη Βολισσό, το οποίο προβλέπει τη δραστική εκβάθυνση του χειμάρρου που διασχίζει το χωριό. Οι κάτοικοι προειδοποιούν για σοβαρές επιπτώσεις στον υδροφόρο ορίζοντα και καταγγέλλουν ότι το έργο εξυπηρετεί μόνο τέσσερις ιδιοκτησίες, με μοναδικό στόχο να απορροφηθούν κονδύλια του ΕΣΠΑ.

Ο χείμαρρος, που διατρέχει την περιοχή και φιλοξενείται εδώ και σχεδόν έναν αιώνα από πέτρινο γεφύρι κατασκευασμένο το 1936, αποτελεί κομβικό φυσικό στοιχείο του τοπίου. Το πλάτος της κοίτης, αλλά και το μέγεθος του αρχικού γεφυριού, αποτύπωναν με σαφήνεια την ανάγκη διατήρησης ενός ικανού υδραυλικού χώρου, ικανού να υποδέχεται τα νερά του χειμάρρου ακόμη και σε περιόδους υψηλής παροχής.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, η εικόνα του τοπίου έχει μεταβληθεί ριζικά. Πάνω από τη μισή κοίτη έχει καταληφθεί από έργο διαπλάτυνσης και τσιμεντοποίησης του δρόμου, με σκοπό – όπως δηλώθηκε – την εξυπηρέτηση τεσσάρων παρακείμενων ιδιοκτησιών. Η νέα "λεωφόρος", όπως την αποκαλούν οι κάτοικοι, όχι μόνο αλλοιώνει τη φυσική γεωμορφολογία του χειμάρρου, αλλά μειώνει επικίνδυνα τη δυνατότητα παροχέτευσης υδάτων κατά τις περιόδους αιχμής.

Στο νέο έργο που προτείνει η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, προβλέπεται εκβάθυνση της κοίτης κατά ένα μέτρο, ώστε να "αντισταθμιστεί" η μείωση του πλάτους. Η μελέτη, βασισμένη σε απλοποιημένες υδραυλικές εξισώσεις, λαμβάνει υπόψη τη νέα στενότερη διατομή και επιχειρεί να αποτρέψει πλημμυρικά φαινόμενα με την εξίσωση "μικρότερο πλάτος, μεγαλύτερο βάθος".

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι οι κάτοικοι, η περιοχή βρίσκεται σχεδόν σε μηδενικό υψόμετρο, γεγονός που καθιστά την εκβάθυνση εξαιρετικά επικίνδυνη για τα παρόχθια πηγάδια. Η απότομη πτώση του υδροφόρου ορίζοντα μπορεί να οδηγήσει σε αποξήρανση πηγών και ανεπανόρθωτη ζημιά στο οικοσύστημα της περιοχής.

Αντιδρώντας σθεναρά, οι κάτοικοι όχι μόνο έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους, αλλά έχουν αναθέσει σε εξειδικευμένους τεχνικούς την εκπόνηση ολοκληρωμένης εναλλακτικής πρότασης για το σύνολο της κοίτης, μήκους 9 χιλιομέτρων. Παρά την τεκμηριωμένη πρόταση, η Περιφέρεια, μέσω του Αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος, φέρεται να επαναλαμβάνει μονότονα ένα και μόνο επιχείρημα:

«Προς Θεού, να μη χαθούν τα χρήματα του ΕΣΠΑ».

Η φράση αυτή, επαναλαμβανόμενη σε κάθε απόπειρα διαλόγου, αποτυπώνει με ωμότητα τον διοικητικό αυτοματισμό που συχνά χαρακτηρίζει την ελληνική δημόσια διοίκηση. Χωρίς να δίνεται καμία σημασία στις τεχνικές αντιρρήσεις, στους κοινωνικούς κινδύνους ή στις εναλλακτικές λύσεις, ο στόχος περιορίζεται στην απορρόφηση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης με κάθε κόστος.

Οι κάτοικοι, ακόμη και οι τέσσερις που θεωρητικά επωφελούνται από τη διαπλάτυνση του δρόμου, έχουν εκφράσει την πλήρη αντίθεσή τους στην εκβάθυνση της κοίτης. Όπως αναφέρουν, το έργο είναι ανεπιθύμητο, τεχνικά λανθασμένο και περιβαλλοντικά επικίνδυνο. Παρ’ όλα αυτά, η περιφερειακή αρχή επιμένει στην εφαρμογή του, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη συνολική πρόταση διαχείρισης του χειμάρρου.

Η τελική έκβαση της υπόθεσης παραμένει αβέβαιη. Πολλοί στο χωριό θεωρούν πλέον πιθανό το ενδεχόμενο δυναμικών κινητοποιήσεων, εάν επιχειρηθεί η έναρξη του έργου με τη μεταφορά μηχανημάτων στην περιοχή.

 

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.

Ειδήσεις σήμερα

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ