Ένα από τα σημαντικότερα έργα πολιτιστικής αποκατάστασης και ανάδειξης στη Χίο έχει τεθεί σε εφαρμογή, με αντικείμενο το τελευταίο κομμάτι των τειχών του Κάστρου της Χίου. Η παρέμβαση αυτή αφορά στο κομμάτι που εκτείνεται από την προέκταση της οδού Καρπασίας, στο ύψος της Δυτικής Πύλης, μέχρι τον Προμαχώνα ZENO, στο σημείο όπου συναντώνται τα χερσαία τείχη με το επιθαλάσσιο τείχος.
Το συγκεκριμένο σημείο πρόκειται να μετατραπεί από χώρο στάθμευσης και εγκατάλειψης, σε σημείο περιπάτου, πολιτισμού και καθημερινής ζωής για τους πολίτες και τους επισκέπτες.
Όπως εξήγησε η Δέσποινα Τσαρδάκα, αναπληρώτρια προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χίου, η ανάγκη εκκένωσης της περιοχής της τάφρου από τα σταθμευμένα οχήματα είναι απολύτως επιβεβλημένη, καθώς το έργο προϋποθέτει την πλήρη μετατροπή της σε εργοτάξιο με αυστηρούς όρους ασφαλείας:
«Ζητήσαμε επισήμως από το Δημοτικό Συμβούλιο και ελήφθη απόφαση για το κλείσιμο της τάφρου, προκειμένου να εγκατασταθεί εργοτάξιο. Θα υπάρχουν σκαλωσιές, καλώδια, παροχή ρεύματος και μηχανήματα. Δεν είναι δυνατόν να παραμένει ανοικτός αυτός ο χώρος, ούτε για πεζούς ούτε για οχήματα. Η ασφάλεια δεν είναι διαπραγματεύσιμη», τόνισε.
Η κ. Τσαρδάκα υπενθύμισε ότι το συγκεκριμένο έργο έχει εγκριθεί έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027.
«Ήδη έχουμε καθυστερήσει δύο μήνες προκειμένου να γίνει η απαραίτητη προετοιμασία. Η Εφορεία δεν είχε δώσει ποτέ συγκατάθεση για στάθμευση στην τάφρο, αλλά τόσα χρόνια έδειξε ανοχή λόγω έλλειψης εναλλακτικών χώρων στην πόλη», σημείωσε με νόημα.
Το έργο περιλαμβάνει την πλήρη αποκατάσταση και ανάδειξη του συγκεκριμένου τμήματος των τειχών, καθώς και την ανάπλαση της ίδιας της τάφρου, η οποία θα αποκτήσει μια τελείως νέα φυσιογνωμία:
«Η τάφρος δεν θα είναι χώρος στάθμευσης, αλλά χώρος αναψυχής και ζωής. Θα διαμορφωθεί σε πεζόδρομο με πρόσβαση μόνο για οχήματα έκτακτης ανάγκης, θα διαθέτει καθιστικά, χώρους πρασίνου και πλακόστρωτο διάδρομο. Στόχος είναι να ενταχθεί στη ζωή της πόλης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η κ. Τσαρδάκα δεν έκρυψε τη δυσαρέσκειά της για την εικόνα εγκατάλειψης που παρουσιάζει σήμερα η περιοχή, επισημαίνοντας ότι η παρέμβαση αυτή είναι περισσότερο από απαραίτητη:
«Αυτό που βλέπουμε σήμερα δεν είναι τιμητικό για την πόλη μας. Οι καλαμιώνες, η παραμέληση και η πρόχειρη στάθμευση αλλοιώνουν την ιστορική φυσιογνωμία του χώρου. Η τάφρος και το λεγόμενο ‘κόντρα κάρπα’ πρέπει να αναδειχθούν ως ιστορικά τοπόσημα».
Το έργο έχει χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης έως τις 31 Δεκεμβρίου 2027, χωρίς πρόθεση παράτασης, όπως ξεκαθαρίστηκε από την ίδια:
«Το έργο έχει ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ και προβλέπεται να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2027. Αν χρειαστεί, μπορεί να ζητηθεί παράταση, αλλά ο στόχος είναι να ολοκληρωθεί στην ώρα του. Η ανάπλαση της τάφρου και του απέναντι τείχους (‘κόντρα κάρπα’) θα εκτελεστεί σε παράλληλο αλλά διακριτό έργο».
Η παρέμβαση στον Προμαχώνα ZENO, που αποτελεί σημείο-σύνδεση μεταξύ του χερσαίου και του επιθαλάσσιου τείχους, προσθέτει επιπλέον αρχιτεκτονική και ιστορική βαρύτητα στο εγχείρημα.
Η Δέσποινα Τσαρδάκα κλείνοντας τις δηλώσεις της, υπογράμμισε την ανάγκη ευαισθητοποίησης των πολιτών, ζητώντας κατανόηση για την ταλαιπωρία που προκαλεί το κλείσιμο της τάφρου:
«Κατανοούμε την αναστάτωση που προκαλεί η απώλεια των θέσεων στάθμευσης. Ωστόσο, αυτή η αλλαγή είναι απαραίτητη για να παραδώσουμε στους πολίτες ένα χώρο πολιτισμού και ιστορικής μνήμης, όχι έναν υπαίθριο χώρο στάθμευσης. Το χρωστάμε στην ιστορία της Χίου».
Το στοίχημα για τη Χίο είναι πλέον να μετατρέψει το πιο «ξεχασμένο» τμήμα του ιστορικού της ιστού, σε έναν νέο, ζωντανό, πολιτιστικό και δημόσιο χώρο, που θα σέβεται το παρελθόν και θα υπηρετεί το μέλλον.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.