16.5.2025 6:31

PISA στη Χίο: Συλλογική στάση εκπαιδευτικών ενάντια στην κατηγοριοποίηση των σχολείων

Ανακοίνωση του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χίου για αποχή από τις εξετάσεις και έντονη κριτική στις κυβερνητικές πολιτικές

Μετωπική σύγκρουση με τον θεσμό των εξετάσεων τύπου PISA επιλέγει ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χίου “Αδαμάντιος Κοραής”, αντιδρώντας για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά στην εφαρμογή του σχετικού διαγωνισμού που, όπως υποστηρίζει, αποδομεί την έννοια της καθολικής και ισότιμης παιδείας.

Σε ανακοίνωσή του , ο Σύλλογος γνωστοποιεί την απόφαση για τρίωρη στάση εργασίας τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων τύπου PISA, που έχουν προγραμματιστεί για τις 22 Μαΐου σε 304 δημοτικά σχολεία, μεταξύ αυτών και τα 8ο Δημοτικό Σχολείο Χίου και Δημοτικό Σχολείο Καταρράκτη.

Η πολιτική στόχευση των εξετάσεων

Καταγγέλλοντας την κυβερνητική εμμονή στη διεξαγωγή του εν λόγω διαγωνισμού, ο Σύλλογος επισημαίνει ότι η πραγματική στόχευση δεν είναι η βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, αλλά η χρήση των αποτελεσμάτων για την επιβολή κατηγοριοποιήσεων σε σχολεία, εκπαιδευτικούς και μαθητές, προς εξυπηρέτηση ενός μοντέλου αξιολόγησης που εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες.

Σε καυστικό ύφος, ο Σύλλογος διερωτάται: «Τι ακριβώς εκτίμησε, τι διέγνωσε από τα χρόνια και εκρηκτικά προβλήματα που βιώνουμε εκπαιδευτικοί και μαθητές μέσα στα σχολεία; Και τελικά βελτίωσε, άλλαξε το παραμικρό προς το καλύτερο;», υπονοώντας πλήρη αδιαφορία της Πολιτείας για τις υλικοτεχνικές και οργανωτικές ελλείψεις της σχολικής πραγματικότητας.

Οι βασικές αιτιάσεις

Ανάμεσα στις βασικές ενστάσεις των εκπαιδευτικών καταγράφονται:

  • Η έλλειψη βασικών υποδομών στα σχολεία (ασφαλή κτίρια, υλικά, προσωπικό).

  • Οι ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό, ακόμη και σε κρίσιμες χρονικές περιόδους του σχολικού έτους.

  • Η ανυπαρξία αποτίμησης της αποτελεσματικότητας των προηγούμενων προγραμμάτων σπουδών.

  • Η επιβολή αξιολογικών εργαλείων, τα οποία, κατά τον Σύλλογο, δεν συνάδουν με τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών.

Όπως σημειώνεται: «Αν ήθελε η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τα προβλήματα, θα φρόντιζε να υπάρχουν δάσκαλοι από την πρώτη μέρα στα σχολεία και όχι 1.500 κενά δασκάλων Μάη μήνα».

Αντί για βελτίωση, επιδείνωση

Ο “ελληνικός διαγωνισμός τύπου PISA” παρουσιάζεται ως το τρίτο σκέλος ενός αντιδραστικού πλαισίου αξιολόγησης, το οποίο, σύμφωνα με τον Σύλλογο, επιδιώκει:

  • Την ενοχοποίηση εκπαιδευτικών και μαθητών για τα αποτελέσματα ενός υποβαθμισμένου συστήματος.

  • Την προώθηση ενός σχολείου δεξιοτήτων, αντί της ολόπλευρης μόρφωσης.

  • Την ενίσχυση του κοινωνικού ανταγωνισμού, με βάση επιδόσεις που δεν αντικατοπτρίζουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες αλλά τις κοινωνικές συνθήκες.

Επιπλέον, γίνεται αναφορά σε διεθνείς αποτυχίες παρόμοιων εγχειρημάτων, όπως σε Γαλλία και Αγγλία, όπου διαπιστώθηκαν αυξανόμενες κοινωνικές ανισότητες, απολύσεις και κλείσιμο σχολείων.

Κάλεσμα σε γονείς και κοινωνία

Ο Σύλλογος καλεί εκπαιδευτικούς και γονείς να αντιδράσουν μαζικά και οργανωμένα, ενημερώνοντάς τους για τις συνέπειες των εξετάσεων, τις οποίες χαρακτηρίζει «αντιπαιδαγωγικές και επικίνδυνες».

Με το σύνθημα «Ακυρώνουμε στην πράξη τα αντιεκπαιδευτικά τους σχέδια!», διαμηνύει πως δεν απορρίπτει την αξιολόγηση, αλλά απαιτεί αυτή να γίνεται με γνώμονα την ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης και όχι την ιδεολογική επιβολή νεοφιλελεύθερων μοντέλων.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ