Καίριας σημασίας για την προστασία του παραλιακού δρόμου στον Βροντάδο Χίου, αλλά και για την περιβαλλοντική και πολεοδομική του νομιμοποίηση, χαρακτηρίζεται η μελέτη με τίτλο «Μελέτη προστασίας από κυματισμό του παραλιακού δρόμου στο Βροντάδο Χίου». Πρόκειται για ένα έργο που υπερβαίνει τα όρια μιας απλής τεχνικής παρέμβασης, αφού συνδέεται άρρηκτα με την ασφάλεια των πολιτών, τη διατήρηση των υποδομών και την εξασφάλιση της νομιμότητας του ίδιου του συγκοινωνιακού άξονα.
Όπως τεκμηριώνεται στη σχετική ανάλυση, η μελέτη αποσκοπεί στην προστασία του παράκτιου δρόμου, των οχημάτων και των πεζών από τους κυματισμούς της ανοιχτής θάλασσας, που επανειλημμένα προκαλούν υπερπηδήσεις του νερού και εισροή φερτών υλικών στο οδόστρωμα. Η φθορά που προκαλείται είναι διαρκής, με συνέπειες τόσο για την ασφάλεια, όσο και για τη βιωσιμότητα των παρεμβάσεων που μέχρι σήμερα γίνονταν αποσπασματικά.
Το λιμενικό έργο που προβλέπεται από τη μελέτη, χαρακτηρίζεται ως «συνοδό» του συγκοινωνιακού, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 2971/2001. Η διάταξη αυτή δίνει τη δυνατότητα για παραχώρηση της χρήσης αιγιαλού και παραλίας χωρίς δημοπρασία, απευθείας σε φορείς του Δημοσίου Τομέα, με σκοπό την εκτέλεση έργων κοινωφελούς ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα.
«Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, είναι δυνατή η χωρίς δημοπρασία παραχώρηση (...) για την εκτέλεση έργων που εξυπηρετούν σκοπούς κοινωφελείς ή προστασίας του περιβάλλοντος, ναυταθλητικούς, ερευνητικούς, ύδρευσης, αποχέτευσης, επιστημονικούς, ανάπλασης, εξορυκτικούς, συγκοινωνιακούς...», αναφέρεται χαρακτηριστικά στη διάταξη του νόμου.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι η μελέτη θα επιτρέψει την περιβαλλοντική τακτοποίηση του υφιστάμενου παραλιακού δρόμου, ο οποίος σήμερα στερείται περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 4014/2011, παρέχεται η δυνατότητα περιβαλλοντικής αδειοδότησης στο σύνολο ενός έργου που είτε δεν έχει περιβαλλοντικούς όρους, είτε κατασκευάστηκε κατά παράβαση αυτών, υπό την προϋπόθεση ότι το αίτημα κατατίθεται από αρμόδιο φορέα και αφορά τροποποίηση ή βελτίωση του έργου.
«Μπορεί να αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά, στο σύνολό του, με βάση τις διατάξεις του παρόντος νόμου», τονίζεται στη σχετική διάταξη.
Η συγκεκριμένη μελέτη επομένως δεν είναι ούτε προαιρετική, ούτε δευτερεύουσας σημασίας. Αντίθετα, αποτελεί το αναγκαίο θεμέλιο για:
την τεχνική προστασία της οδικής υποδομής από τη θαλάσσια διάβρωση,
την ασφαλή κίνηση πολιτών και οχημάτων,
την ένταξη σε χρηματοδοτικά εργαλεία για εκτέλεση έργων,
και, πρωτίστως, την περιβαλλοντική και πολεοδομική νομιμοποίηση του υπάρχοντος δρόμου.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.